Sunday, December 5, 2010

| cerita seni halus(!)



ART EXPO MALAYSIA 2010



  Seni cerita, ada gambarnya. Seni bahasa, ada katanya. Seni bunyi, ada siulannya. Seni itu halus, tapi ia berat. Ia tiada perbatasan, sangat luas dan melangkah ke mana-mana. Seni itu tidak jelas  dan jelas itu bukti pemikiran. Akan tetapi pemikiran itu juga seni kerana ilham diberi dan akal merinci.
Seni itu menjiwai maka lahirlah rasa. Rasa itu kenikmatan. Dari rasa membentuk pemahaman, dari pemahaman membentuk simpulan, dari simpulan membentuk kesyukuran dan dari kesyukuran membentuk kecintaan


ceritatera abang-abang sengal kuh(!)


amirfirdaus ahmadtarmizi 
(ablong)


hasnolkamil hasnolkarim

I pon suka seni. macam-macam. dulu I 12 tahun lagi. setiap hari I lepak rumah mak angkat I. I ada dua orang abang angkat yang minat melukis. tapi sorang je la yang betol minat. I panggil dia 'abanglong'. nama dia amir firdaus. sekarang dia ijazah(tak ingat tahun ke berapa sekarang) dalam bidang 'art design' UiTM Shah Alam. I pernah tengok hasil lukisan dia. memang superb la pada I. I pon pernah ikut dia ke kedai membeli peralatan bab-bab lukisan ni. masa tu dia baru diploma lagi. I pernah try satu kerja lukisannya di atas kaca maksudnya melukis atas kaca menggunakan paku tajam. selalu orang melukis di kertas atau dinding guna cat, pensel atau sebagainya. Pada I tentang seni kene ada fokus baru la 'perfect' kan. hehe. dua orang abang angkat I ni memang funny sangat. I da lama tak lepak bersama terutamanya ablong. KL? here I come to fighting with you(!) bahahahhahahaaa..

*I missing both of you. waiting for me another two weeks ok(!) 

No comments: